Ga door naar hoofdinhoud
Kinderen in hut in bos

Ik volg mijn gevoel en laat me niet beïnvloeden door wat andere ouders wel of niet toelaten

Jullie uitdaging om (meer) risicovol te gaan spelen

Goed dat je aan de slag wilt om jouw kind (meer) risicovol te laten spelen! De activiteiten en tips op deze pagina helpen jou in de uitdaging om je niet te laten beïnvloeden door anderen.

Voor elke uitdaging hebben we activiteiten en tips geselecteerd waarmee je jouw kind (meer) risicovol kan laten spelen. Deze activiteiten zijn onderverdeeld in

 en geschikt voor kinderen vanaf een leeftijd van 4 jaar. 

Bekijk hieronder vorm die jij en je kind leuk vinden. Dan krijg je van ons een leuke activiteit en handige tips om met je uitdaging aan de slag te gaan!

Tips

Tips

  • Stoer, angstig of vol energie? Jij kent je kind het beste. Kijk en luister dus altijd goed naar jouw kind en volg je gevoel bij het bepalen van welk risico jij acceptabel vindt.
  • Elke ouder is anders en vindt bepaalde risico's wel of niet acceptabel bij zijn eigen kind. Dit is niet perse goed of fout. Ook een andere ouder kent zijn kind het beste. 

1. Spelen op hoogte

Icoon Spelen op hoogte

Bij deze activiteit ga je met andere ouders in gesprek over de ruimte die zij hun kind geven om te klimmen.

Ga naar een speelplek waar ook andere ouders met kinderen zijn of spreek af om samen met andere ouders naar een speeltuin of bos te gaan. Als de kinderen gaan klimmen, stel dan eens de vraag aan andere ouders hoe zij hiermee omgaan. Waarom laten zij hun kind wel of juist niet in die boom klimmen en waarom? Door erover te praten creëer je meer onderling begrip.  

2. Spelen met snelheid

Icoon Spelen met snelheid

Bij deze activiteit ga je bij een speelplek met ouders in gesprek over de ruimte die zij hun kind geven tijdens het spelen.

Ga naar een speelplek waar ook andere ouders met kinderen zijn of spreek af om samen met andere ouders naar een speeltuin of bos te gaan. Als de kinderen gaan schommelen of heel hard steppen of fietsen, stel dan eens de vraag aan andere ouders hoe zij hiermee omgaan. Waarom laten zij hun kind wel of juist niet heel hard laten schommelen en waarom? Door erover te praten creëer je meer onderling begrip. 

3. Spelen met gevaarlijke voorwerpen

Icoon Spelen met gevaarlijke voorwerpen

Bij deze activiteit ga je met andere ouders in gesprek over gevaarlijke voorwerpen zoals messen en gereedschap.

Probeer op de eerstvolgende gelegenheid, waar je andere ouders van vriendjes of vriendinnetjes van je kind spreekt, te vragen wat zij vinden van het timmeren met echt gereedschap of het helpen in de keuken met echte messen. Waarom laten zij hun kind wel of juist niet zelf zagen of snijden? Door erover te praten creëer je meer onderling begrip.  

4. Spelen op gevaarlijke plekken

Icoon Spelen op gevaarlijke plekken

Bij deze activiteit ga je met andere ouders in gesprek over omgaan met vuur.

Probeer op de eerstvolgende gelegenheid, waar je andere ouders van vriendjes of vriendinnetjes van je kind spreekt, te vragen wat zij vinden van het maken van een (kamp)vuurtje en roosteren van marshmallows of bakken van broodjes. Waarom laten zij hun kind wel of juist niet met vuur omgaan? Door erover te praten creëer je meer onderling begrip.  

5. Spelen uit zicht

Icoon Spelen uit het zicht

Bij deze activiteit ga je met andere ouders in gesprek over hoe zij omgaan met uit het zicht spelen.

Probeer op de eerstvolgende gelegenheid, waar je andere ouders van vriendjes of vriendinnetjes van je kind spreekt, te vragen wat zij vinden van het zelfstandig buiten spelen, op plekken waar je je kind niet ziet. Waarom laten zij hun kind wel of juist niet uit het zicht spelen? Door erover te praten creëer je meer onderling begrip.  

6. Trek- en duwspelen

Icoon Trek en duw spel

Bij deze activiteit ga je met andere ouders in gesprek over hoe zij omgaan met trek- en duwspelletjes.

Ga naar een speelplek waar ook andere ouders met kinderen zijn of spreek af om samen met andere ouders naar een speeltuin of bos te gaan. Als de kinderen gaan stoeien, stel dan eens de vraag aan andere ouders hoe zij hiermee omgaan. Waarom laten zij hun kind wel of juist niet hun gang gaan tijdens het stoeien en waarom? Waar ligt de grens? Door erover te praten creëer je meer onderling begrip.